Perpinyà es convertirà un any més en capital mundial de fotoperiodisme amb la 23ena edició del festival Visa Pour l'Image. 24 exposicions recullen imatges preses en primera persona per fotògrafs de tot el món en conflictes oberts com el d'Afganistán, els narcotràfic a Amèrica Llatina o els nen soldat a Somàlia; i desgràcies com els terratrèmols que han arrasat Japó i Haití.
El director del festival, Jean-François Leroy, ha fet una crítica aferrissada de l'ús del "condicional" als mitjans de comunicació que basen certes informacions en "rumors", que, segons afirma, s'està estenent "de manera perillosa entre els mitjans de comunicació". "El fill de Gaddafi hauria estat detingut, Bin Laden s'hauria escudat rere una de les seves dones abans de morir, s'hauria trobat esperma al coll de la camisa d'una dona de la neteja a l'hotel on s'allotjava Strauss-Kahn, Stop! Siguem seriosos", recull l'editorial escrit per Leroy. Davant d'això, ha defensar la importància del fotoperiodista per ser qui trepitja de primera mà el terreny i obté la imatge que esborra els condicionals.
"Aquest matí la televisió francesa dedicava 20 minuts a l'afer Strauss-Kahn i només dos a parlar de Líbia". Aquesta és una reflexió que ha volgut deixar sobre la taula el director del festival Visa Pour l'Image, la cita internacional per als amants del fotoperiodisme i per aquells que no volen tancar els ulls a realitats crues que es viuen arreu del món. Leroy ha afirmat que els temes que es recullen a les exposicions "canviaran la nostra existència" i ha tret valor a d'altres imatges -ha posat per exemple el casament del príncep d'Anglaterra amb Kate Middleton- que són "foteses".
El director del festival, Jean-François Leroy, ha fet una crítica aferrissada de l'ús del "condicional" als mitjans de comunicació que basen certes informacions en "rumors", que, segons afirma, s'està estenent "de manera perillosa entre els mitjans de comunicació". "El fill de Gaddafi hauria estat detingut, Bin Laden s'hauria escudat rere una de les seves dones abans de morir, s'hauria trobat esperma al coll de la camisa d'una dona de la neteja a l'hotel on s'allotjava Strauss-Kahn, Stop! Siguem seriosos", recull l'editorial escrit per Leroy. Davant d'això, ha defensar la importància del fotoperiodista per ser qui trepitja de primera mà el terreny i obté la imatge que esborra els condicionals.
"Aquest matí la televisió francesa dedicava 20 minuts a l'afer Strauss-Kahn i només dos a parlar de Líbia". Aquesta és una reflexió que ha volgut deixar sobre la taula el director del festival Visa Pour l'Image, la cita internacional per als amants del fotoperiodisme i per aquells que no volen tancar els ulls a realitats crues que es viuen arreu del món. Leroy ha afirmat que els temes que es recullen a les exposicions "canviaran la nostra existència" i ha tret valor a d'altres imatges -ha posat per exemple el casament del príncep d'Anglaterra amb Kate Middleton- que són "foteses".
Aquests condicionals es poden esborrar amb una sola fotografia. Aquest és l'argument del Visa pour l'Image que rescata instantànies de conflictes oberts -molts oblidats per passar en països allunyats del món occidental- i els acosta als milers de persones que del 27 d'agost a l'11 de setembre es donen cita a Perpinyà per submergir-se en realitats diverses. "El Visa és la realitat de la veritat", ha assegurat l'alcalde de Perpinyà, Jean-Marc Pujol, durant la presentació del festival aquest matí al Palau de Congressos de la ciutat.
Perpinyà fa 23 anys que aixeca el fre de l'accelerador informatiu per exposar imatges per les quals els fotògrafs sovint es juguen la vida. És per això que el festival tampoc oblida els fotoperiodistes morts en conflictes -aquest any han estat cinc- i aprofita la cita tant per reivindicar la veracitat i rescatar els conflictes oblidats com per honorar la professió. "El festival també vol valorar el treball del fotògrafs que prenen riscos personals, no pas per ideologia, sinó per mostrar la veritat", ha reflexionat l'alcalde de la vila.
El director del Visa ha reconegut que enguany no hi ha un tema específic que hagi determinat la selecció de les exposicions però és evident que hi té un pes important l'actualitat. Per una banda, es podran veure diverses exposicions sobre les revoltes al món àrab d'aquesta passada primavera, també una mostra dels efectes del terratrèmol del Japó el passat més de març i també un recull d'instantànies de les conseqüències encara latents a Haití després de la catàstrofe del gener.
A banda d'aquestes temàtiques, el Visa d'enguany també es fixa en la superpoblació de les presons a llatinoamèrica, els conflictes a Israel i l'Afganistan, els psiquiàtrics xinesos, la realitat del narcotràfic a l'Amèrica Llatina, els efectes del canvi climàtic a Birmània o els nen soldat de Somàlia.
Un festival amb beneficis
El festival converteix Perpinyà en cita obligada de peregrinació per als amants de la fotografia. Es distribueixen per la ciutat fins a 11 punts d'exposició (aquest any no es pot comptar amb l'emblemàtic Castellet perquè s'hi fan obres) i els visitants poden veure, gratuïtament, totes les exposicions. Els horaris de visita són de les 10 del matí a les vuit de la tarda.
L'any passat van visitar el Visa Pour l'Image unes 225.000 persones i, segons dades de la Cambra de Comerç, el benefici que va revertir en els negocis de la ciutat va ascendir a 3,2 MEUR. /font
Perpinyà fa 23 anys que aixeca el fre de l'accelerador informatiu per exposar imatges per les quals els fotògrafs sovint es juguen la vida. És per això que el festival tampoc oblida els fotoperiodistes morts en conflictes -aquest any han estat cinc- i aprofita la cita tant per reivindicar la veracitat i rescatar els conflictes oblidats com per honorar la professió. "El festival també vol valorar el treball del fotògrafs que prenen riscos personals, no pas per ideologia, sinó per mostrar la veritat", ha reflexionat l'alcalde de la vila.
El director del Visa ha reconegut que enguany no hi ha un tema específic que hagi determinat la selecció de les exposicions però és evident que hi té un pes important l'actualitat. Per una banda, es podran veure diverses exposicions sobre les revoltes al món àrab d'aquesta passada primavera, també una mostra dels efectes del terratrèmol del Japó el passat més de març i també un recull d'instantànies de les conseqüències encara latents a Haití després de la catàstrofe del gener.
A banda d'aquestes temàtiques, el Visa d'enguany també es fixa en la superpoblació de les presons a llatinoamèrica, els conflictes a Israel i l'Afganistan, els psiquiàtrics xinesos, la realitat del narcotràfic a l'Amèrica Llatina, els efectes del canvi climàtic a Birmània o els nen soldat de Somàlia.
Un festival amb beneficis
El festival converteix Perpinyà en cita obligada de peregrinació per als amants de la fotografia. Es distribueixen per la ciutat fins a 11 punts d'exposició (aquest any no es pot comptar amb l'emblemàtic Castellet perquè s'hi fan obres) i els visitants poden veure, gratuïtament, totes les exposicions. Els horaris de visita són de les 10 del matí a les vuit de la tarda.
L'any passat van visitar el Visa Pour l'Image unes 225.000 persones i, segons dades de la Cambra de Comerç, el benefici que va revertir en els negocis de la ciutat va ascendir a 3,2 MEUR. /font